KONTAKT

Eduard Bermann

+420 605 222 666

eduard.bermann@gmail.com

skype: eduard.bermann

  • LinkedIn

© 2018 vytvořil Eduard Bermann

  • Eduard Bermann

Aby zpětná vazba nebyla opruz. Desatero efektivního přijímání zpětné vazby.



„Zpětná vazba je snídaně šampionů“, říká Ken Blanchard.

Jak to udělat, aby byla snídaně výživná a osvěžující? Aby nám dodala energii a aby se nám po ní neudělalo špatně?

Jistě, velmi důležité je, z jakých ingrediencí se jídlo skládá, jak je snídaně připravená, kdo a jak ji servíruje. Efektivní zpětná vazba je ale obousměrná konverzace, obě strany mohou k výsledku přispět. Co může udělat ten, komu je snídaně určená, aby mu dala co nejvíce?

Začněme s tím, co nedělat. Vymlouvat, bránit a hádat se, to určitě nepomáhá. I když je zpětná vazba dávána neefektivně, resistence a hádání podkopává vztahy, omezuje váš růst a zpomaluje váš rozvoj.

Nemáte pod kontrolou, jak jiní poskytují zpětnou vazbu. Můžete však kontrolovat, jak ji přijímat. Jak si z ní vzít to nejlepší a nejcennější.

1.            Buďte iniciativní.

Požádejte o zpětnou vazbu. Je zajímavé, že to obvykle dělají ti nejlepší. Dobří se chtějí zlepšovat. Nejlepší členové mého týmů za mnou chodili: „Mohl bys mi říct, co bych měla zlepšit?“ „Mohl by ses soustředit při mé prezentaci na to, co mi šlo a v čem bych mohl být lepší?“ Buďte konkrétní v tom, čeho se má zpětná vazba týkat.

2.            Předpokládejte pozitivní úmysl.

Vycházejte z toho, že poskytovatel to myslí dobře, že vám chce pomoci. Do hlavy mu nevidíte, ale je lepší, když na schůzku jdete s tímto předpokladem.

3.            Buďte potichu a poslouchejte.

Vyslechněte si zpětnou vazbu od začátku až do konce. Pak se můžete ptát. Nepřerušujte stylem: „To není pravda; Ano, ale já jsem myslel.“

4.            Oceňte snahu poskytovatele.

Když se chystáte do společnosti a někdo vám řekne, že máte vzadu na límečku špinavý flek je to užitečná věc, protože vy sami to nevidíte, a proto jste za takové upozornění vděční.

Ten, kdo vám dává zpětnou vazbu, tomu věnoval čas a připravil se. Nejlépe jak umí. A možná vidí to, co vy nevidíte. Nebo to vidí z jiného úhlu. A navíc je to obvykle zadarmo. To jsou věci, které zaslouží ocenění.

5.            Uvědomte si sílu svého vlivu.

Vaše jednání vyvolalo nějakou odezvu. Zpětná vazba vám řekne, jaká byla. Pokud je odezva kladná, pak je to dobře, pokud je kritická, je na vás rozhodnutí, zda a jak odezvu změnit. Nejste u soudu, proti kterému není odvolání. Důležité je, že vaše jednání vyvolalo reakci, že jste schopni věci a lidi ovlivnit. A takovéto vnímání je posun, který vás dostane z pozice oběti toho, jak vás posuzují jiní do pozice toho, kdo mění a ovlivňuje věci. Do pozice toho, kdo má vliv.

6.            Zkontrolujte fakta.

Zpětná vazba je užitečná v tom, že zprostředkuje to, jak vás vidí ostatní. Jak vás vnímají a jak vás hodnotí. Jaké reakce, emoce a pocity vaše jednání vyvolává. Každou reakci, emoci a pocit něco vyvolalo. Co jste řekli, co jste udělali, co jste dokázali. Ujistěte se, že všichni máte stejné informace. Porovnejte si data. A oddělte fakta od jejich interpretace.

7.            Pokud je zpětná vazba příliš obecná, žádejte příklady.

Pokud uslyšíte něco jako: „Nejsi týmový hráč“, máte tři možnosti, jak reagovat. Zaprvé: „Jsem týmový hráč“, tedy obrana formou odporování nebo vysvětlování. A to je přesně to, co utvrzuje rozdílné pozice vnímání, co hloubí zákopy a co není efektivní. Zadruhé: „A myslíš, že ty jsi týmový hráč?“, tedy útok. Nepřekvapí, že výsledek je stejný nebo dokonce horší než v prvním případě. Zatřetí: Nadechněte se zhluboka a zeptejte: „Abych tomu dobře rozuměl, můžeš mi popsat nějakou situaci jako příklad, kdy jsi vnímal, že nejsem týmový hráč?“

8.            Ujistěte se, že víte, co chtějí, abyste změnili.

Pokud odcházíte s tím, že si pamatujete: „Mohl bys být iniciativnější“, existuje šance, že se trefíte do toho, co chtějí. Pokud nechcete hádat, střílet se zavřenýma očima a riskovat, že minete nebo dokonce trefíte něco nebo někoho jiného, zeptejte se: „Co bys rád viděl nebo slyšel, abys příště řekl, že jsem iniciativnější?“

9.         Zpětná vazba je dar, berte ji tak a poděkujte.

Pokud je zpětná vazba dar, tak s ním také jako s darem zacházejte. Nekoukejte mu na zuby a poděkujte za něj. Vezměte si z něj to, co je pro vás užitečné a tím ostatním se netrapte. Z toho, co oni by chtěli změnit, si vyberte sami, co chcete změnit vy. Co je užitečné pro vás ve vaší konkrétní situaci. Zpětná vazba vypovídá totiž nejen o tom, komu je určena, ale také hodně o tom, kdo ji dává.

10.         Hrajte nahlas.

V roce 1966 přišel Bob Dylan, který se proslavil jako zpěvák a hráč na akustickou kytaru a harmoniku, na druhou část svého koncertu s elektrickou kytarou. Diváci na něj pískali a pokřikovali „Jidáši“. Dylan nereagoval hned, naladil nástroj a pak řekl do publika: „Nevěřím vám“. Pak se otočil ke kapele a řekl: „Hrajte zatraceně nahlas“ a spustil „Like a Rolling Stone“. Od té doby složil a nahrál desítky nezapomenutelných písní, inspiroval stovky muzikantů, ovlivnil miliony lidí na světě a nesmazatelně se zapsal do dějin populární hudby. V roce 2017 obdržel Nobelovu cenu za literaturu.

Nikdy se nebudete líbit úplně všem. Pokud vystoupíte z průměru, pokud přijdete s něčím novým, když jste vepředu, vždycky se najde někdo, kdo bude mít připomínky.


Ujistěte se, že máte co říct, věřte si a jděte za tím.